National Geographic's Photography Contest 2010 - The Big Picture - Boston.com

in fotografie links

Alweer een paar weken oud, maar deze deelnemers aan de fotowedstrijd van the Big Picture zijn wel erg mooi (2!).

Building Rome with Flickr

in fotografie links photosynth

Sinds de indrukwekkende demonstratie die Microsoft een paar jaar terug gaf, waarbij foto's in een 3D-ruimte werden geplaatst, is het nu mogelijk in minder dan een dag tijd, gebruikmakend van duizenden foto's automatisch 3D-modellen te maken van onder andere het colloseum in Rome. De voorspelling die ik 2 jaar terug deed lijkt dus uit te komen. De volgende stap is er.

India after Gandhi

in fotografie

Alweer even geleden fotografeerde ik bij Lux Nijmegen de schrijver Ramachandra Guha, in een debat over zijn boek India after Gandhi. Gespreksleiding was in handen van Lau Schulpen. [fwflickr user="Joost van der Borg" set="Debat: India After Gandhi"]

Debat somalië/Somaliland

in fotografie

Op maandag 25 oktober fotografeerde ik voor Lux Nijmegen een debat over Somalië en het niet-erkende gebied Somaliland. Een debat waarbij onder andere de staatssecretaris van Buitenlandse zaken van Somaliland en Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers (PvdA) aanwezig waren, en het publiek met passie deelnam. Enkele van de foto's: [fwflickr set="Debat Somalië en Somaliland - Lux Nijmegen" user="Joost van der Borg"]

Pinholeplaten, onderwaterportretten, stop-motion

in fotografie

Enkele opvallende links van de afgelopen dagen, met pinhole-camera's, onderwaterportretten en een microscopische stop-motion film:

F/1.2 is F/1.8, of F/2, op een 7D.

in fotografie

Op the Luminous Landscape verscheen vandaag een interessante open brief. Het maximum diafragma-getal van objectieven wordt bepaald door de brandpuntsafstand te delen door de diameter van het diafragma. Dit levert een getal op, dat bij elk objectief dezelfde hoeveelheid licht oplevert. Een 50mm f/1.8 objectief geeft evenveel licht door aan de sensor als een 100mm f/1.8. Echter, de beeldelementen in een objectief absorberen ook een hoeveelheid licht. Hierdoor verschilt de daadwerkelijk doorgelaten hoeveelheid licht per objectief. In de filmwereld is dit allang bekend, omdat daar al langer gebruik wordt gemaakt van complexe zoomobjectieven, die een significante hoeveelheid licht tegenhouden.

Hoe komt het nu dat fotografen in de praktijk niets merken van dit verschil? Mark Dubovoy schrijft op the Luminous Landscape een interessante brief over dit fenomeen. Uit metingen van DxO Labs, die allerlei sensor- en camera-eigenschappen meten, blijkt dat er door de camerafabrikanten wordt gesjoemeld: Het verschil in licht dat de sensor bereikt wordt opgevangen door de ISO op te schroeven. Het verschil kan significant zijn: Op een canon 5D is een F/1.2 objectief ongeveer .4 stops minder lichtsterk dan het zou moeten zijn, en op een 7D zelfs bijna een hele stop.

Het probleem wordt verergerd door de manier waarop sensoren zijn opgebouwd: Elke (sub)pixel op de sensor ligt achterin een kleine 'tunnel', waar het licht invalt. Licht dat niet haaks op de sensor binnenkomt kan tegen de tunnelwand slaan, en de sensor nooit bereiken. Bij lichtsterke objectieven is dit vaker het geval. Hierdoor wordt nĂłg minder licht opgenomen dan je uit het diafragmagetal denkt af te kunnen leiden. Het is dus maar de vraag of een lichtsterk objectief oplevert wat je verwacht.

Het verhaal wordt nog sterker, want ook op het gebied van scherptediepte is niet alles wat het lijkt: Scherptediepte wordt bepaald door het licht dat niet gefocust is. Dit licht komt minder recht op de sensor aan. Hierdoor neemt de kans toe dat dit licht de genoemde 'tunnelwand' raakt, in plaats van de sensor. Hierdoor is ook de scherptediepte van dergelijke objectieven anders dan op basis van het diafragmagetal mag worden verwacht. In de brief wordt opgeroepen niet meer de ISO aan te passen zonder dat de fotograaf dit weet. In de filmwereld wordt gebruik gemaakt van een andere waarde dan de F-stop, de 'T-stop' (transmission). Hiermee hebben zij een betere methode om objectieven te vergelijken. Misschien is het tijd voor hetzelfde systeem bij fotografie?

How to post photos on the internet

in fotografie links

Met deze instructies komt je gegarandeerd bovenaan Flickr's 'Explore' lijstjes. Waar heb ik die 50mm gelaten…

How to post photos on the internet

in fotografie links

Met deze instructies komt je gegarandeerd bovenaan Flickr's 'Explore' lijstjes. Waar heb ik die 50mm gelaten…

fireflies in the woods

in fotografie links

De natuur doet ook aan 'painting with light'.

fireflies in the woods

in fotografie links

De natuur doet ook aan 'painting with light'.

BBC News - Egyptian newspaper under fire over altered photo

in fotografie links

Wat doe je als je regeringsleider niet op de beste plaats op een foto staat?

BBC News - Egyptian newspaper under fire over altered photo

in fotografie links

Wat doe je als je regeringsleider niet op de beste plaats op een foto staat?

Dexter (+ Eric Anderson interview)

in fotografie links

interview met de maker van de openingstitels van Dexter, welke gisteren aan seizoen 5 begon.

Dexter (+ Eric Anderson interview)

in fotografie links

interview met de maker van de openingstitels van Dexter, welke gisteren aan seizoen 5 begon.

Beautiful Fuji

in fotografie links

(voor)aankonding van een camera van fuji: vaste 35mm f/2 lens, zoeker met digitaal 'overlay', diafragmaring op de lens, draaiwielen voor sluitertijd, belichtingscompensatie, compact model. Iemand nog een stapeltje geld liggen voor me?

Twee fotolinks

in fotografie links

The role of the Picture Editor

Een artikel over fotografie vanuit een ander perspectief, maar met meer dan genoeg te melden voor fotografen:

To be interesting, a photograph needs to show something distinctive. A two-headed cow is unusual. A bride in her wedding gown standing in a kitchen is a bit odd. But there can also be something special in what otherwise might be a common picture: a child’s yawn, for example, or a man’s gestures or a tree’s shadow. The flawless detail in print from a large-format camera may define the peculiarity of a subject. “Peculiar” means distinctive, individual (we say “peculiar as the nose on your face”), as well as aberrant, bizarre and absurd. It’s a good word to use when thinking about photographs. Before making an assignment, ask yourself, “What is peculiar about the subject?”

Gregory Heisler Whiteboards Guiliani Time Cover

In een serie video's van fotograaf Gregory Heisler (die eigenlijk ter promo van de -dure- lampen van Profot zijn) geeft hij uitleg over de foto die hij maakte van oud-burgemeester Rudy Guiliani van New York voor de cover van Time. Interessant aan de foto? Hij staat op de rand van het dak van een wolkenkrabber, in de regen.

Gregory Heisler Whiteboards Guiliani Time Cover

in fotografie links

In een serie video's van fotograaf Gregory Heisler (die eigenlijk ter promo van de -dure- lampen van Profot zijn) geeft hij uitleg over de foto die hij maakte van oud-burgemeester Rudy Guiliani van New York voor de cover van Time. Interessant aan de foto? Hij staat op de rand van het dak van een wolkenkrabber, in de regen.

The role of the Picture Editor

in fotografie links

Een artikel over fotografie vanuit een ander perspectief, maar met meer dan genoeg te melden voor fotografen:

To be interesting, a photograph needs to show something distinctive. A two-headed cow is unusual. A bride in her wedding gown standing in a kitchen is a bit odd. But there can also be something special in what otherwise might be a common picture: a child’s yawn, for example, or a man’s gestures or a tree’s shadow. The flawless detail in print from a large-format camera may define the peculiarity of a subject.

“Peculiar” means distinctive, individual (we say “peculiar as the nose on your face”), as well as aberrant, bizarre and absurd. It’s a good word to use when thinking about photographs. Before making an assignment, ask yourself, “What is peculiar about the subject?”

What Booze Looks Like Under a Microscope

in fotografie links

Foto's van drank onder de microscoop. Gek genoeg best mooi!

What Booze Looks Like Under a Microscope

in fotografie links

Foto's van drank onder de microscoop. Gek genoeg best mooi!