Een nieuwe techniek maakt het wel heel gemakkelijk je foto's te vullen met 3D-objecten. Door in je foto ruwweg aan te geven waar lichtbronnen e.d. staan, kunnen met deze techniek heel realistisch nieuwe objecten worden toegevoegd, stilstaand of geanimeerd:
Foto's van hardlopers in Parijs, net nadat ze een sprintje hebben getrokken. Daarnaast dezelfde mensen 1 week later, in de fotostudio. Mooi hoe sommigen een totaal andere uitstraling hebben, terwijl anderen vrijwel gelijk blijven. De foto hiernaast hangt daar een beetje tussenin, de uitdrukking is anders, maar niet teveel.
De tijd dat foto's weggegooid moesten worden omdat de scherpte verkeerd lag lijkt bijna voorbij. Hoewel verschillende fabrikanten de laatste jaren experimenten hebben getoond, claimt het (nieuwe) bedrijf Lytro nog deze zomer op de markt te komen met een camera waarvan foto's naderhand te focussen zijn.
Door een constructie waarbij niet alleen het licht zelf, maar ook de richting waarin elke lichtstraal de camera binnenkomt wordt opgeslagen, wordt het effectief mogelijk een foto naderhand scherp te stellen. Het klinkt onwaarschijnlijk, dus daarom een voorbeeldje:
Door op bovenstaande foto te klikken (Flash helaas vereist) kun je de focus aanpassen van de voorste naar de achterste bloem. Het bedrijf wil deze zomer een consumentencompact met deze techniek op de markt brengen. Op hun site meer voorbeeldfoto's. Wil je graag weten hoe het precies werkt, hier een link naar het proefschrift van de CEO (dat het een filosofie-proefschrift is aan de Computer Science-faculteit, in plaats van laten we zeggen natuurkunde, mag de pret niet drukken).
Het meest originele en mooie idee dat ik de laatste tijd heb gezien, dit 'Ice Book'. Door een pop-up boek te combineren met geprojecteerde beelden komt het tot leven. De video is een soort 'achter de schermen' bij de theatervoorstelling, als film zou het ook goed werken. (via Chase Jarvis)
Nu ik een fijn statief voor m'n iPhone heb, wil ik m'n foto's ook rechtstreeks op m'n iPhone kunnen bewerken en delen. Met een paar duizend apps in de fotografie-categorie van de app store is een selectie handig. Meestal gebruik ik een combinatie van programma's om te bereiken wat ik wil. Hier volgen de fotografie-apps die ik het meest gebruik:
Photoshop Express
Natuurlijk niet vergelijkbaar met de 'echte' Photoshop. Toch heeft deze versie een aantal prima mogelijkheden je foto's wat aan te passen. Belichting, contrast en kleurverzadiging zijn snel aangepast. Ook gebruik ik het vaak om een foto te croppen of recht te zetten. Gelukkig kun je de bewerkte versie in originele resolutie opslaan. Metadata wordt helaas verwijderd bij opslaan. Download (iTunes)
Best Camera
Het promotie/fotonetwerk/bewerkingsprogramma van Chase Jarvis. Prima 1-druk-op-de-knop effecten, mogelijkheid tot delen (maar die gebruik ik niet) en een goeie vignetteer-optie, die photoshop dan weer mist. Download (iTunes)
TiltShift
Gebruik met mate, kan delen van de foto blurren, wordt gepromoot met het 'miniatuur-effect' van tilt-shiftobjectieven, maar sowieso nuttig als je delen van je foto wilt vervagen. Zoals gezegd, niet teveel aan de sliders trekken. Download (iTunes)
Pano
Verbazingwekkend goede panorama's maken met je iPhone. Slaat op in hoge resolutie, is vrij snel, en geeft een handige overlay van 1/3e van je vorige foto zodat je gemakkelijk de volgende kunt uitlijnen. Download (iTunes)
Flickr
De officiële flickr-app. Ik gebruik 'm alleen om de foto's te uploaden, en vervolgens te linken naar Twitter. Sinds de laatste update wordt metadata netjes bewaard. Om foto's te browsen is de mobiele Flickr-site eigenlijk sneller en beter, al kun je met deze app wél beeldvullend foto's bekijken. Download (iTunes)
Camera+
Deze app plaats ik met een voorbehoud: Tot voor kort was deze niet verkrijgbaar, wegens het moedwillig breken van appstore-regels. Vier maanden lang hoorden (betalende) klanten niets, waren er geen updates of bugfixes, en hield de maker totale communicatiestilte. Hoe dit in de toekomst zal zijn is maar de vraag. Hét argument voor mij om 'm te plaatsen: Met dit programma kun je de belichting en het focuspunt onafhankelijk van elkaar instellen. Waar je normaal door op het scherm te tappen focust én de belichting instelt, kun je hier twee punten selecteren. Hiermee krijg je meer controle over de foto. Daarnaast bevat de app een flinke serie foto-effecten en is het mogelijk foto's rechtstreeks naar allerlei sites te uploaden. Download (iTunes)
Eén app die ik nog niet aanraad voor fotobewerking, maar die wel erg populair is: Instagram (iTunes). Helaas worden foto's alleen als 600x600 jpgs opgeslagen, wat mij toch nog iets te klein is. Bij een update wordt dit hopelijk beter.
En tot slot: In deze flickr-set vind je (een deel van) de foto's die ik met m'n iPhone gemaakt heb.
Sinds een jaar of 5 geleden mijn compactcamera overleed gebruik ik als ik geen 'echte' camera bij me heb m'n telefoon als camera. Eerst m'n N95, waar best een prima camera in zat, met autofocus zelfs. Daarna met m'n iPhone 3G, wat vergeleken met de N95 een flinke stap terug was, maar sneller was, én redelijke bewerkingssoftware had. Sinds deze zomer maak ik veel meer foto's, nadat ik overstapte op de iPhone 4.
Een nadeel aan een telefoon is het gebrek aan een mogelijkheid een statief te gebruiken. Met een klein zakstatiefje of gorillapod wordt een telefoon een stuk veelzijdiger als camera. Tot voor kort was er geen goede oplossing voor deze iPhone.
Sinds kort is 'the Glif' verkrijgbaar, een statief-adapter met een apart uiterlijk. Het is een speciaal voor de iPhone 4 gemaakt opzetstuk, dat je bevestigd door de zijkant van je iPhone erin te schuiven. Het rubberachtige materiaal grijpt de iPhone stevig vast, en met de schroefdraad onderin kun je het geheel bevestigen aan een statief. Hiermee wordt het mogelijk met langere sluitertijden te fotograferen, stabiele video-opnames te maken en timelapse-opnames te maken.
The Glif (de naam komt van de aparte, typografisch aandoende vorm) kwam overigens op bijzondere wijze tot stand: De twee bedenkers maakten eerst prototypes met 3D-printers (via het oorspronkelijk Nederlandse Shapeways), begonnen vervolgens een extreem succesvolle 'crowdfunding'-campagne via kickstarter.com (waar ik ook op heb ingeschreven) en konden zo een productieversie maken, zonder daarvoor zelf enige ervaring met dit soort productontwikkeling en productie te hebben. Overigens kun je de glif ook anders bevestigen, zo kun je het gebruiken als een standaard voor je iPhone. Tot slot: Ook over de verpakking is nagedacht: Een simpel stuk karton, met een uitsnede waarin het product past, en met een simpele lijntekening is direct duidelijk hoe het werkt. Milieubewust, mooi en praktisch.
In oktober 2009 werd door ene John Maloof een bericht geplaatst in een flickr-group over straatfotografie. Hij had op een veiling zo'n 40.000 negatieven gekocht, deels nog onontwikkeld. Niet wetende wat hij ermee aanmoest plaatste hij een aantal van de foto's online, en vroeg wat anderen ervan vonden. Ondertussen vond hij via via nog meer negatieven van deze onbekende fotografe, en begon meer foto's online te plaatsen. Langzamerhand bleek het te gaan om een onontdekt talent.
De fotografe, Vivian Maier, deed in de jaren '50 tot '70 zo'n beetje elk vrij moment aan straatfotografie in haar woonplaats Chicago. Door de toevallige ontdekking van haar negatieven, en wat hulp van 'hetinternet' begint dit werk nu bekend te worden, en zou ze -postuum, ze overleed 1 dag voor Maloof besloot uit te gaan zoeken van wie deze foto's nu eigenlijk waren- een grote naam kunnen worden. Een goed item over dit onderwerp is te zien bij Chicago Tonight (flash).
Inmiddels staat er een expositie in de steigers, en is op kickstarter een actie gestart om een documentaire gemaakt te krijgen. De campagne heeft daar al 28.000 dollar opgeleverd van de gevraagde 20.000. Zonder de mogelijkheid de foto's online te zetten en wereldwijd onder de aandacht te brengen zijn zou ze waarschijnlijk vergeten zijn. De kunstcentra waar John Maloof in eerste instantie aanklopte met deze foto's toonden in ieder geval geen enkele interesse.
Fotoserie bij the Big Picture over een zwavelmijn in Indonesië. Buitenaards aandoend blauw vuur tegen de oranje gloed van het licht waarbij de mijnwerkers (onder slechte omstandigheden) werken maken het bijzondere foto's.
Eerder linkte ik naar een deel van deze foto's, nu zijn de winnaars bekend. Of het terechte winnaars zijn weet ik niet, het zijn in ieder geval prachtfoto's.
Kort voor Kennedy's benoeming tot president fotografeerde Richard Avedon zijn familie. NPR heeft een aantal van deze foto's online gezet omdat ze op 3 januari 2011 precies 50 jaar geleden gemaakt zijn.
De meeste digitale camera's hebben een zwart-wit stand. Gelukkig zit deze vaak verstopt in een menu. Het is zonde om deze stand te gebruiken, zelfs als je zeker weet dat je alleen een zwart/wit versie van een bepaalde foto wilt hebben.
Er zijn veel manieren om zwart-wit foto's te maken, maar niet elke manier levert goede resultaten op. Voordat we massaal digitaal gingen fotograferen koos je voor kleuren- of zwart-witfilm. Daarnaast kon je gebruikmaken van kleurfilters om de uiteindelijke foto te beïnvloeden. Als je digitaal in zwart-wit fotografeert, verlies je keuzevrijheid. Maak daarom altijd je foto's in kleur, en zet ze pas op je computer om naar zwart-wit.
Zwart-wit omzettingen
In vrijwel alle fotobewerkingssoftware kun je je foto's omzetten naar zwart-wit. Belangrijk is om niet zomaar een omzetting naar 'grayscale' te doen, dan wordt de hele foto omgezet naar grijstinten, afhankelijk van de helderheidswaarden, zonder onderscheid naar kleur. Door de kleurinformatie te gebruiken in de omzetting kun je nadruk leggen op bepaalde delen van de foto. Door bijvoorbeeld alle blauwtinten donkerder te maken kun je een indrukwekkende lucht krijgen in een landschapsfoto. Dit is waar kleurfilters voor bedoeld waren. Het voordeel is dat we nu naderhand nog allerlei verschillende 'filters' kunnen proberen. Hadden we de foto in zwart-wit geschoten, dan was het niet meer mogelijk geweest dit soort aanpassingen te doen.
Voorbeeld in Lightroom
Ik zal een conversie naar zwart-wit laten zien aan de hand van Lightroom. Om een foto in Lightroom om te zetten naar zwart-wit klik je in de develop-module onder Basic bij Treatment op Black & White. Hiermee doe je een standaardconversie naar zwart-wit. Alle normale bewerkingen (belichting, contrast, helderheid etc.) kunnen nu normaal worden toegepast. Daarnaast kun je echter onder het kopje HSL/Color/B&W de Black & White mix instellen. Hier kun je per kleur bepalen wat de helderheid hiervan moet zijn.
Bij deze foto heb ik de blauwtinten sterk naar beneden getrokken, waardoor de lucht nog donkerder wordt. De geeltinten heb ik lichter gemaakt, waardoor de bomen minder donker worden. Zo kun je veel beter bepalen precies hoe je foto eruit komt te zien. Als je in RAW gefotografeerd hebt heb je vervolgens ook nog betere controle over contrast en helderheid en heb je meer ruimte in de belichting. Een zwart-wit foto direct uit de camera zal altijd een JPG zijn, waar minder ruimte is om hiermee te spelen. Conclusie: Doe alles in kleur, dan krijg je betere zwart-wit foto's.
Begin vorig jaar startte fotograaf Chase Jarvis een online klaslokaal waar hij fotografie-cursussen liet verzorgen. Live volgen van de workshops is gratis, wil je ze later kunnen downloaden dan moet je betalen. Kun je dus live kijken (vaak in de weekends) is dit zeer de moeite waard.
De laatste dagen werden herhalingen getoond, van huwelijksfotografie tot uitgebreide studio-instructies. De onderdelen die ik heb kunnen kijken waren allemaal erg leerzaam. Om in de gaten te kunnen houden wat er gepland staat kun je een ical-abonnement in je kalender zetten. Kijk op creativelive.com, daar kun je ook previews zien van de cursussen. Overigens kun je vandaag nog alle fotografiecursussen met korting kopen.
Lang maar goed artikel waarin vergelijkingen worden gemaakt tussen landschapsschilders en fotografen. Ook interessante informatie over onder andere contraast, kleurgebruik ter verhoging van contrast, de invloed van kleurtemperatuur.