Aan het meer van Annecy

Excuses voor de vakantieposts ;). Ik had hier een mooi verhaaltje, maar dat verdween weer. Daarom alleen een foto van het uitzicht hier:

Foto's Schotland [update: video]

Na een kleine vertraging zijn de Schotland-foto's én de video dan eindelijk online:

[fwflickr user="Joost van der Borg" set="Schotland '09"]

We leven nog. Zitten in cougie, in een elektraloos huisje.

In Fort Augustus. Nu eens zien of Nessie hier ergens rondzwemt.

Aan het wandelen naar Coral beach, het enige witte zandstrand op Skye.

Op het Isle of Skye

Inmiddels zijn we op Skye gearriveerd. De afgelopen dagen hadden we helemaal geen internet/bereik, in Glencoe (van de massacre) was het mooi wandelen. Helaas accepteerden de creditcardmaatschappijen geen van onze creditcards. Daardoor moesten we nog 's anderhalf uur rijden (en ik een McDonald's hamburger achter het stuur eten). Verder was het prima in het hostel. Vanochtend was er veel regen, gelukkig is het inmiddels weer prima. We zitten nu in een lokaal hotel gegeten, en daarna gaan we maar eens inchecken in Skyewalker hostel. Benieuwd of Luke thuis is. [fwflickr user='Joost van der Borg' tags='schotlandd6']

We zijn zojuist het Isle of Skye binnengereden. Helaas regent het nog.

Al een paar dagen in Glen Coe, nu in fort William. Mooie wandelingen en gezeik bij het hostel.

Laatste avondje Edinburgh. Zo Tom maar eens inmaken met poolen.

Illusies

De middag van de eerste dag hebben we (een stukje van) Arthur's seat beklommen. Tijdens de wandeling kwamen korte buien langs, dus het echte Schotse weer hebben we al gehad. Vandaag is een mooie zonnige dag. Vanochtend hebben we (na rustig opstaan, Maureen en Vera hadden 2 uur nodig om door mij ingemaakt te worden met poolen vannacht) doorgbracht in het house of illusions. Na een Tour van Edinburgh via een grote camera obscura kwamen we eindeloze spiegelpaleizen, mooie hologrammen en veel Escher tegen. Na een uurtje hangen in het park (wat vroeger een meer was, waarin vele 'heksen' verdronken zijn) zijn we nog even cultuur gaan snuiven in de National Galleries. Daar vonden we een landschap met een bekend tafereel: het valkhof in Nijmegen. Morgen vertrekken we richting onze 2 accommodatie, benieuwd hoe het daar is. [gmap marker_lat='55 56.874' marker_lon='3 11.558' zoom=8] [fwflickr user='Joost van der Borg' tags='schotlandd2']

gearriveerd in Edinburgh

Gisteravond laat, om een uur of 11, kwamen we aan op het vliegveld. Met dank aan bus en gps waren we rond kwart voor 12 bij ons (enorme) hostel. Prima kamer en ontbijt voor 2 pond. Vanochtend hebben we onder leiding van een Canadese gids met een kater een rondleiding door de stad. Het plan is nu wat te gaan eten en vervolgens Arthur's Seat te beklimmen, een heuvel net buiten de stad. Foto's verschijnen vanzelf onder deze post, als ze er zijn! [gmap marker_lat='55 56.874' marker_lon='3 11.558' zoom=8] [fwflickr user='Joost van der Borg' tags='schotlandd1']

Schotland '09

Vanaf volgende week maandag zit ik (samen met Maureen, Tom, Vera en Tineke anderhalve week in Schotland, waar ik ga proberen links te rijden en mooie foto's te maken. Zoals bijna traditie is doe ik een poging tijdens het verblijf dit weblog bij te houden, dat scheelt weer vakantieverhalen als we terug zijn ;). Dit jaar (weer) met Google Maps van de verblijfplaatsen en foto's. Mogelijk zelf met gelopen wandelroutes, als Tom z'n GPS-logger een beetje gemakkelijk kml-files produceert. Anyway, we beginnen in Edinburgh, zoals hierboven te zien!

Onderweg naar huis

Update: 17 uur later zijn we in Nijmegen! Menno en Ilse drinken hier nog even wat, en moeten dan helaas nog een stukje :( Menno laat wel weten als ze er zijn, toch ;)?

Om 4.30u ging de wekker (ik weiger normaal voor half 8 ook maar aan opstaan te denken). We hebben opgeruimd, om half 7 worden we verwacht bij de boot te Kristiansand. Van daaruit vertrekken we om 8u met om 11.15 ongeveer de aankomst te Hirtshals.

Dan is het een rit van een uur of 10 naar Nijmegen, en nog 's 2 uur later verwachten Menno en Ilse ook weer thuis te zijn. Bedankt voor het volgen de afgelopen weken, we hebben een leuke vakantie gehad!

Weg uit Oslo

Uitzicht op Oslo vanuit de campingUitzicht vanaf de camping

Excuses voor de update-loze Oslo-periode. Onze camping hadn nog niet van internet gehoord, in tegenstelling tot alle gehuchten waar we gestaan hebben (ok, hier in Evje moet ik betalen, maar 10 NOK per dag is nog wel te overzien). De camping was vol, erg vol. Tenten (3 meter uit elkaar, very important) mochten geen stroom hebben (waarop wij het idee kregen dat er ooit 's een allesverwoestende brand, ontstaan uit een kapotte waterkoker in een minitent, ovegesprongen moet zijn en 400 tenten verwoest hebben). Het was een prima slaapplek en Oslo was goed te bereiken per bus, maar als camping was het geen aanrader.

Oslo zelf was erg de moeite waard. Het prachtige weer zal daar zeker aan hebben bijgedragen. Dag 2 hebben we dan ook op één van de eilandjes doorgebracht aan het strand. 's Avonds na aankomst (Ilse's verjaardag) zijn we gaan zoeken naar een restaurant wat nog enigszins binnen budget viel.. Het werd de McDonalds. De herkansing kwam de dag daarna, toen we eerst naar de springschans van Oslo gingen (mooi uitzicht, maar vele Duitse bustoeristen in het hete hokje bovenin, de schans in Lillehammer was leuker, daar sta je nog buiten!) welke al in afbraak was ter voorbereiding van het WK 2011, waarvoor een geheel nieuwe schans wordt gebouwd.

Daarna zijn we bij een Mexicaans restaurantje gaan eten, waar we nog harder van gingen zweten, maar waar het eten erg lekker was. De dag hebben we besloten in het Frognerparken, waar we lekker in het avondzonnetje hebben liggen lezen. Donderdag werd dus doorgebracht op het eilandje, waar Maureen niet durfde te zwemmen omdat de meeste stenen op het strand krabbetjes bleken te zijn, welke met name Menno's tenen interessant vonden. Met een spannend moment toen een traumaheli met een noodvaart op het eiland landde, vanaf het water bijgestaan door een politieboot en een baywatch-achtige helikopter welke boven het water cirkelde. Het bleek te gaan om een (aangespoelde) bijna verdronken vrouw, begrepen we later toen de politie langskwam om te vragen of we wisten waar de mensen van de handdoeken naast ons waren. Ze waren bezig met een nacontrole, omdat de vrouw onbekend was en er mogelijk meer mensen waren.

Na een paar uur werd het Maureen en mij te heet onder de voeten, dus zijn we vast met het veer naar Oslo gegaan (eindelijk, OV-dagkaart was ook daar gewoon geldig) om nog een boek voor mij te kopen (na 4 eigen boeken, 1 van Maureen + een kort verhaal en 1 van Menno's boeken was alles uit..) en ff rond te wandelen. 's Avonds op de camping gegeten waarna ik (Joost) iedereen inmaakte met het Monopolie-kaartspel.

Vandaag zijn we dus vertrokken naar Evje, een uur boven Kristiansand.Het plan was om morgen naar de Dierentuin/amusementspark in Kristiansand te gaan, maar we schrokken nogal van de prijs van NOK 310 (39 euro en een beetje) dus dat is nog niet helemaal zeker. Zondagochtend vertrekken we om 8u met de boot terug naar Denemarken, waar we tegen 12.15u aankomen om in 1 ruk door te rijden naar Nederland. Helaas is dan de vakantie weer voorbij (hoewel er nog genoeg foto's zullen volgen vermoed ik!)

oslo

We zijn in Oslo. Updates zijn waarschijnlijk karig, geen internet en stroom op de plek is 'not allowed'. Het weer is goed. [gmap marker_query="tag=noorwegen&nopaging=1"]

Gletsjerwandeling

Aan een touwtje

Na een lange dag gletsjerwandelen (klimmen?) en een bloedstollende autorit voor Menno (de gids vond 180 wel een goede snelheid om de berg mee af te rijden) is iedereen weer veilig thuis aangekomen. De verhalen laat ik aan de rest over, hieronder volgen de foto's, met dank aan Menno.

Eindelijk een update

Voor en na

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er er dan, vers van de pers (of via het wifi-station aan 't toiletgebouw): Een nieuwe update. De laatste dagen hebben we wat veel gedaan om 's avonds ook nog 's te gaan zitten typen voor dit weblog. Nu ik (Joost) echter de hele dag het rijk alleen heb is het tijd voor een lange update. Om bij het eind te beginnen: Ik zit vandaag alleen op de camping omdat de rest een gletsjerwandeling aan't maken is (onder begeleiding natuurlijk!) en ik dat niet aandurfde omdat de laatste dagen m'n rechterknie weer op begon te spelen (dat ding moet weten wanneer de vierdaagse is, of ik er ben of niet, pijn zal ie doen). Zo, nu maar 's bij het begin beginnen:

15 Juli

Na terugkomst uit Bergen zag Menno dat hij bericht had van zijn oud-collega Wim, welke naar Noorwegen is verhuisd enkele maanden geleden. We zaten in de buurt dus besloten de dag erna (de 15e) op visite te gaan. In de buurt is trouwens relatief, het was alsnog bijna anderhalf uur rijden, maar dat is hier praktisch om de hoek.

's Avonds begon het echter flink te regenen, en toen we 's ochtends ons tentje uitkropen bedachten we ons dat aan een waterval staan best leuk is, maar dat die dingen na een nachtje regen toch wel erg groot kunnen worden:

Ook onze strategische positie onderaan tussen de twee armen van het beekje waar al dat water doorheen moest was bij nader inzien iets minder gunstig dan verwacht. Terwijl Maureen en Ilse bij de campingeigenaar gingen navragen hoe groot het overstromingsgevaar was en of er nog een trekkershut vrij was, begonnen Menno en ik vast spullen in te pakken. Na een uur of wat hadden we onze tenten relatief droog ingepakt en in de trekkershut gestald, en konden we aan het einden van de middag toch nog richting Wim. Daar werden we hartelijk ontvangen in zijn huis met geweldig uitzicht op het fjord. Na een wandeling van een kwartiertje die toch iets langer duurde werd het tijd om richting camping te vertrekken, waar we konden zien dat onze keuze voor een trekkershut niet onverstandig was geweest.

16 Juli

De volgende ochtend besloten we vast richting Loen te gaan, in de hoop op (iets) beter weer. Zoals jullie al gezien hebben zijn we daar veilig aangekomen! Ook hier hebben we weer prachtig uitzicht, dit maal op een gletsjer.

17 Juli

We zijn rustig begonnen met een tochtje naar 1 van de gletsjers in de omgeving. Eigenlijk zijn dit allemaal uitlopers van de grote Jostedalsbreen. Gelukkig was het voor het grootste deel van de wandeling (kort) droog.

18 Juli

De 18e besloten we een echte wandeling te gaan maken. Na een tocht van anderhalf uur richting Geiranger, waarbij we kuddes schapen, een paar koeien en een koppig paard dat dacht dat hij een ezel was hebben moeten ontwijken, konden we aan de tocht van 3 uur (heen en terug) beginnen. Althans, dat stond in het ANWB-boekje. In werkelijkheid was er waarschijnlijk een 1 weggevallen bij de afstandsschaal. Het geploeter tussen buien door over glibberige rotsen, bergbeekjes en modderpaden door een dicht bos werd beloont met een prachtig uitzicht op de Geirangerfjord.Op de terugweg waren 2 absurd heldere en mooie regenbogen een extra beloning. Met name net voor het einde van de wandeling was de regenboog die midden in het fjord eindigde bijna teveel van het goede.

19 Juli

Een trip naar een andere gletsjertong stond op het programma. Via een makkelijk breed pad liepen we op ons gemak, met redelijk weer, naar deze gletsjer, waar Menno en Ilse 8 jaar terug al eens waren geweest. Bij de gletsjer zelf waaide het zo had dat het rubberbootje van de 'gletsjersafari' zelfs met motor nauwelijks vooruit kwam. Wij, veilig op de kant, besloten daar maar te blijven.

Zo, dat was weer een heel verhaal. De foto's zijn dit keer als het goed is aanklikbaar voor vergrotingen. Dinsdag (Ilse's verjaardag) vertrekken we richting Oslo. Maar eerst nog de foto's en verhalen van de gletsjertocht die nu in volle gang is als het goed is!

van de regen in de drup

Gisteren hebben we besloten Voss vroegtijdig te verlaten, omdat het weer slecht was en voorlopig niet beter zou worden (ook overstroomde het beekje waar we naast stonden bijna, maar daarover later meer). We besloten vandaag vast naar Loen te rijden. Met een tocht die door dalen, over bergen, door bergen (tunnels van 8 km) ging achter de rug staan we nu op camping Tjugen te Loen. Helaas regent het hier momenteel ook, maar met uitzicht op een gletsjer en een bergbeek hebben we wederom weinig te klagen (foto volgt nog!). Later vandaag volgt waarschijnlijk een update over gisteren (Wim, Tusen Takk!). Nu eerst maar 's eten gaan regelen tussen de regen door.

Bergen

Oude pakhuizen

Vandaag was regen voorspelt, dus besloten we naar Bergen te trekken. Daar regent het toch het hele jaar! Na door het (met toeristen overspoelde) oude stadsstukje gewandelt te hebben besloten we dat het misschien een goed plan was om 's ergens naar binnen te gaan.

Meer pakhuizen

Toen we tussen de laatste pakhuizen door waren zagen we een veerbootje naar het aquarium van Bergen. Dat leek ons een goed plan, het aquarium dan. Dat veerbootje was onzin, voor die prijs kunnen we 4x douchen op de camping! Dus maar om de haven heen lopen richting aquarium.

Krokodil

Dit had wel 90 aquaria en de meeste soorten van Europa. Helaas zitten deze alle in aquariums ter grootte van een vissekom, op de krokodillencollectie na, deze hadden hondehokken om in te wonen. Ik overdrijf, maar het gevoel weer in Antwerpen (de meest ouderwetse dierentuin die ik ken) te zijn overviel me wel een beetje. Gelukkig waren de dieren (door de kleine verblijven) wel goed te zien, dus wel veel boeiende dingen gezien (Wat heeft een krab veel bewegende delen aan de mond zeg!). Morgen is weer regen voorspelt, benieuwd wat we dan gaan doen!

Wandelen

Knaagdier?

Vandaag een korte update, het was een lange dag. Na wat later dan gepland opgestaan te zijn vertrokken we richting het plaatsje Li(d), waar we begonnen aan een mooie wandeling naar een berghut. Onderweg kwamen we dit beestje nog tegen. Wie weet wat het precies is mag roepen.

Eerst door het bos (na de koeien verjaagd te hebben), later door steeds kalere rotsvlaktes, tot we bij de sneeuwvlaktes kwamen waar we overheen moesten. Boven bij de hut begon het mistig te worden (het was de hele dag al bewolkt). Op de terugweg (over sneeuwvelden die leken te verdampen, zo mistig was het daar) veranderde dit in lichte regen. Gelukkig was het niet erg koud, en op wat glijpartijen over gladde rotsen na is iedereen heelhuids beneden gekomen. Iedereen ligt vandaag op tijd in bed. Morgen gaan we richting Bergen, ondanks het slechte weer. Benieuwd hoe het daar is!

Voss

Ons plekje

We zijn gisteren aangekomen in Voss, waar we wederom met prachtig uitzicht op de camping staan. Ook is dit de eerste plek met gratis WiFi, dus er zullen wat meer updates komen waarschijnlijk. De waterval op de foto is daadwerkelijk 30 meter van onze plek af, wel wat lawaaiig, maar erg mooi!

Het weer is prima, af en toe een bui gehad, maar voornamelijk zon met stapelwolken, een graad of 20. Morgen maar weer 's een wandeltocht maken (vandaag gelezen en naar boven de waterval gelopen). Ik hoop dat m'n knieën willen meewerken, rechts speelt weer wat op helaas, maar de wandelstokken zullen wel helpen!

Iedereen hartelijk bedankt voor alle reacties, leuk te zien hoe we gevolgd worden!

Noorwegen!

Op de boot
Eindelijk, we zijn er. Maandagmiddag was de auto dan toch echt klaar, en dinsdag zaten we op de boot. Na een vlekkeloze overtocht kwamen we 's avonds laat op de camping aan. Deze is gelegen aan de rand van de fjord, dus dat is erg mooi. Gisteren zijn we naar de Preikestole gelopen (in file, nog nooit zoveel mensen op 1 bergwandeling gezien).

Dit is een overhangende rots op 650m. boven de fjord. Vandaag een dagje Stavanger, en dan gaan we door naar Voss. Het is nu nog prachtweer, maar dat schijnt vanavond te gaan veranderen helaas.

Toch nog even wachten

Vanochtend ging de wekker erg vroeg. Om half 8 ging de garage open, dus wilden we daar zijn. Aangekomen heeft de garagehouder geen idee wie we zijn of wat we daar doen. Da's gek, want de ANWB verzekerde ons zaterdag dat onze auto maandag als eerste aan de beurt zou zijn.

Nog langer wachtenSchuilen

Nog maar 's met de ANWB gebeld, welke gelukkig snel terugbelde. Ze had nog 's gebeld, en we konden echt direct geholpen worden. Wij weer naar de garage, waar nog steeds niemand ergens van wist. ANWB weer bellen: Ja er was gebeld, vanochtend nog 's. Wij toch maar het rechtstreekse nummer van de garage gegeven, en een half uur later: "Met de ANWB, we hadden een andere garage gesproken, in een andere stad..."

Kort gezegd: Ze hoopten er vandaag aan toe te komen (vakantie). om 13u nog 's gebeld met de garage, waar ze aangaven dat ze om 14u-14.30u een nieuwe band verwachtten, en die dan onder de auto zetten. We zitten nu dus maar even bij de McDonalds aan de overkant van de weg (met gratis internet, een uurtje weliswaar, maar toch!) koffie te drinken en een post te tikken. Vanochtend nog ff zitten zonnen in een park in de stad, maar zoals je ziet, inmiddels regent het hier pijpe(n)stelen.

ARoS

Kunst in ARoS

Op onze eerste echte vakantiedag, waarop we konden doen wat we zelf willen, besloten we naar een museum in Aarhus (wat de 1 na grootste stad van Denemarken blijkt te zijn) te gaan. Het openluchtmuseum viel af toen de eerste druppels vielen. We besloten naar het (moderne) kunstmuseum te gaan, waar we zojuist langsgelopen waren.

Ilse en Maureen

Dit museum was leuker dan verwacht. Buiten het feit dat het gebouw zelf erg mooi was, waren er ook enkele leuke exposities. In 1 ruimte waren audiovisuele installaties (een erg gave slow motion man in het water), op een andere etage waren videoclips van o.a. Spike Jonze, Anton Corbijn en Michel Gondry

Nu maar 's wat te eten zoeken, en dan morgenvroeg terug naar de garage, zorgen dat de auto gerepareerd wordt. Nieuwe planning: Morgen richting Hirtshals, dinsdagmiddag 12.15 de boot naar Kristiansand, Noorwegen.

Een slecht begin is het halve werk

Wachten op de wegenwachtwachten

Zo, dat was een aparte dag. We begonnen goed, en waren om 10.15u al een flink eind Denemarken in. Ik reed, en bemerkte wat geslinger van de auto. Een paar seconden later werd dit gerammel... Platte band. Gelukkig zonder kleerscheuren bergaf met 120 op de vluchtstrook geparkeerd.

Eindelijk wegenwachtEindelijk wegenwacht

We hebben ANWB-Europa service, dus de wegenwacht werd gebeld. 3 uur later kwam er een Deense wegenwachter. Band verwisseld met de reserveband (na alle bagage uit de kofferbak gehaald te hebben), auto starten.. O nee, de accu was inmiddels ook leeg. Motorkap open en startkabels eraan dus. Nee, de motorkap kan niet open, kabel blijkt kapot te zijn. Aanslepen van de auto in een poging genoeg energie te genereren om te kunnen starten (of zoiets, m'n Deens is niet heel sterk): Werkt niet, startonderbreking zit erop, en kan er niet af want er is geen elektriciteit.

Auto werd aan de sleepwagen gehangen, wij naar een garage in the middle of nowhere waar de auto is gedropt, Maureen en Ilse bij de bagage gestald, en Menno en ik mee naar de auto-verhuurder te Aarhus, Denemarken. Daar nog 's 3 uur gewacht op telefoontje van ANWB dat ze hoogstwaarschijnlijk geen vervangend vervoer zouden regelen, dus zelf maar een auto gehuurd.

Nu zitten we in hotel CabInn te Aarhus, waar nu geregeld wordt dat we hopelijk dinsdag een andere overtocht kunnen maken.

update: De overtocht is geregeld, we gaan dinsdag!

Bijna klaar om te vertrekken

Inpakken van de auto was lastiger dan verwacht. Na een paar uur, tot groot vermaak van de overburen, inpakken, uitpakken en weer inpakken, zijn we nu dan toch zo'n beetje klaar om te gaan. Volgende stop: Hirtshals, Denemarken!

Voorbereidingen Noorwegen

Tijd om de laatste voorbereidingen te gaan treffen voor 3,5 week Noorwegen. Ik loop al 2 dagen op m'n bergschoenen, wat niet echt prettig is met dit weer. Nieuwe tent, wandelstokken en andere reisbenodigdheden zijn aangeschaft. Vanaf vrijdag zijn we, waar WiFi toegang is, te volgen op onze reis door Noorwegen via de Noorwegen-afdeling van het weblog (inclusief google Map met geotagged blogposts + foto's... hopelijk).